onsdag 22. desember 2010

sommeren 2010

Ja, så var det "baare" å sette i gang med nye planer  og det var ikke helt enkelt. Mye skulle passe. Det er mange muligheter for å jobbe som volontør i Israel, men jeg skulle jo jobbe i Norge også. Og to og to ble desverre  ikke alltid fire, til min store frustrasjon. Men så "plutselig" får jeg "napp" og i løpet av fem korte minutter var en avtale på plass. Jeg kunne komme til Bet Norwegia  i Jerusalem og jobbe som husmorassistent. Ikke det helt store kanskje ,men for meg var det stort der og da. Igjen drar Elisabeth på egenhånd og lurer egentlig litt på hva jeg driver med. Kl 02 ei vakker midtsommersnatt ringer jeg på porten utenfor Bet Norwegia og lurer på om de vil slippe meg inn.







Joda. Der kommer Anna som skal bli min gode kollega gjennom de neste fem ukene, hilser meg velkommen og viser meg min lille hybel. Men utsikten og balkongen skal man ikke klage over vel.

Så her var jeg i fem uker. Vasket doer og vasket dusjer. Vasket dusjer. Vasket doer . Sa jeg at jeg vasker doer og dusjer? Ja for det gjorde jeg. Men heldigvis også veldig mye annet. Her traff jeg utrolig mange flotte gjester som fullroste frokosten vi lagde i stand for dem. Det var en stor utfordring når jeg hadde tidligvakt og var ansvarlig for at den stod klar kl. 07.30 om morgenen. Noen ganger hadde vi opp mot 20 gjester. og da skulle egg og tomater og brød og salater og ja jeg vet ikke hva vi ikke hadde på frokostbordet, være passe varmt og passe kaldt. Gjestene kom fra Sverige,Danmark, Finland, Norge, USA, Tyskland og Israel. De kom alene og som familie og i store og små grupper. Det  ble utveksling av mange gode ferietips,opplevelser,oppdagelser og det ble mye latter og glede og nye relasjoner ble skapt på tvers av alder og kjønn. Det var hetebølge over Jerusalem i disse sommerdagene. Så derfor ble kveldene lange og samtalene mange når mørket senket seg og vi samlet oss utendørs. Slik er dagliglivet for de som bodde i Jerusalem også. At naboen startet å øve på sine blåseinstrumenter rundt midnatt la vi ikke merke til etter hvert. Bet Norwegia ligger i det såkalte Germanien Quarter. Et travelt strøk med masse restauranter,butikker og markeder. kun ti min. gange fra gamlebyen og Jaffaporten. Folk lever ute til sent på kveld. Jeg så ingen overstadig beruset her og ingen "suspekte farlige" Jeg var aldri redd for å gå sent ute selv om jeg gikk alene.
 Så jeg vandret mye rundt på fritiden. Gjenopplevde steder fra forrige gang og oppsøkte nye. Det mest utrolige var vel når jeg  fikk invitasjon til å bli med over de jødiske bosettingsområdene i Samaria. Dit reiser man ikke alene og uten kjentfolk. Man kommer rett og slett ikke inn da. for slik ser det ut  ved grensevakten:



MEN her plantes og bygges det uavhengig om jeg som privatperson eller politisk engasjert skulle være enig eller uenig i det.




2 kommentarer:

  1. Hei Elisabeth!
    Sa flink du er og fortelle.
    God Jul og lykke til på ferden! Skal prøve å følge deg.
    Lennart L

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth :-) Flott blogg du har skrevet og kreert. Flott ide´ at sende link ud som julekort. Gøy å lese om dine opplevelser i Israel. Men slutt på mottaket da...? Det blir nok litt vemodig, men da blir det plass til andre morsomme ting i livet og det er bra. Ha et riktig godt nyttår i 2011. Klem fra Hanne

    SvarSlett