onsdag 8. april 2015

EN KORT OPPSUMMERING AV TRE UKER

Ja for jeg har vel ikke vært spesielt flink å skrive blogg denne siste gangen?' Kanskje greit nok og kanskje ikke?
Men hvis du skulle være en som ikke syns det er greit så kommer det et lite  3ukers sammendrag som trøst nå da.
Vi ankom Israel torsdag 26 mars og "VI" er : Morten, Anne , Margrethe og meg sjøl. Vi, eller i alle jeg da, trodde vi skulle kjøre med ulike fly og  først møtes på Ben Gurion, men tror dere ikke at når jeg entret flyet mitt i Zurich så satt dem  jammen der og ropte "Hei".  Jeg ikke forstå!! 

Så hva bedrev så vi med ei ukes tid. I alle fall ikke å ligge på latsida. Bortsett fra Morten da, nei jeg bare tuller, men det er sant at siste dagen hadde han fått nok av damene sine og ville være alene. Jeg skal ikke beskrive hva han drev med da, men jeg har en sterk mistanke om at han blandet seg med de arabiske mennene og røykte vannpipe og koste seg. Selv sier han at han var mest på rommet sitt for å lese og slappe av... MMMMM Mistenkelig vel????

De fikk også oppleve et møte med en ilter taxi sjåfør. Jeg hisset han vel litt ekstra opp fordi jeg mente han burde ta en annen vei enn han gjorde. I tillegg hadde vi ikke godtok prisen han anslo. Så stemningen i taxi var litt sånn båbb-båbb. Morten prøvde å si noe morsomt for å gjøre det hyggelig og vi damene gapskrattet jo selvsagt. Det gjorde imidlertid ikke taxi sjåføren og  stemningene  ble enda dårligere, så da ba  vi han slippe oss ut.
Ellers fulgte Anne  nøye med på økonomien  for oss og oppdaget jammen at vi var blitt godt lurt på ei "vekslebu". Etter litt att og frem og regning opp og i mente klarte vi å få tilbake noen shekel , men de som tjente best på det pengeuttaket var nok ikke oss.

At jeg også hadde glemt at jeg skulle møte på skolebesøk kl 08 samme morgen som vi ankom Oljeberget i 6 tia, var vel også litt av en tabbe. Men her løses alle tabber. Så jeg startet opp uten særlig problem og Anne, Margrethe og Morten fikk vel med seg siste leksjonen


Til tross for alle  disse litt krydrende tabbene da, så har vi hatt bare flotte dager sammen. For meg har det vært baaare utrolig hyggelig å ha de med meg og da de dro ble det faktisk litt trist.
.
Da var det kjekt å møte Beatles og en som kunne  slenge på meg litt hellig vann fra ei gullbelagt colaflaske


Tror dere ikke at da satte også kulda og uværet  inn. Så alle mine drømmer om sol og bading i Middelhavet forble  bare en drøm. Drømmen om å reise ned mot Eilat og sove over hos beduinene ble det heller ikke noe av.
Pengepungen gikk litt fort tom  faktisk. Så nå får  jeg heller spare både turen og penger til  en neste gang.
I stedet fant jeg frem ulljakka og ytterjakka, et par tre skjerf og lange sokker og bukser. Så slik sett ble påskedagene vel lange for meg her. Alle skolene var stengt og hadde samlet opp alt som var av fridager tror jeg.
Men her i huset er det alltid folk av ulike tungemål så det blir jo ikke direkte kjedelig, Men språkforvirret kan man bli når det bables på tysk, tjekkisk, polsk engelsk, arabisk og svorsk.
Ett vet jeg: Jeg orker ikke lære et eneste nytt språk mere og har vel funnet ut at jeg får være fornøyd med min stotrende engelsk.


Denne uka har jeg fortsatt videre med tannprosjektet. Har mistet oversikten over hvor mange barn vi har undervist i løpet av noen dager . Prøv å regne ut sjøl hvis jeg sier det er  ca tre klassetrinn på to forskjellige skoler og i hvert klassetrinn er det omtrent 3 klasser med  ca 30-35 unger i hver klasse.  Hvis du i tillegg legger til alle de klassene vi har besøkt totalt sett blir det utrolig mange. Da kan dere også fort finne ut hvor mange tannbørster som er delt ut. Haugevis. Jeg har i alle fall mistet tellinga.

 Spør jeg i klassen hvem som har pusset tennene i dag, roper alle ja og rekker opp handa. Spør jeg om hvem som har vært hos tannlegen, gjør de det samme. Så spør jeg om noen har hatt tannverk  og alle roper  ja og rekker opp handa.  Spør jeg om de husker at jeg har sagt at de må huske på to ting: Pusse tenner og ikke spise for mye godterier skjer akkurat det samme. I dag  la inn et nytt litt utfordrende spørsmål: "Vil dere huske på å gjøre det vi sier  også"? Hva tror dere skjedde da? Jo alle rekker opp handa og roper ja.

Så  med så mye positivitet i klassen kan man jo si at  det  er  morsomt å undervise her da., men vi vet jo at ingen ting av dette helt stemmer









Det øves intens og konsentrert på å forstå hvordan bruke tannbørsten riktig og tegnearkene er svært populære. Særlig når et lite bilde av "røverne" Kariusog Baktus limes på
Og  fortellingen om Karius og Baktus snurres nå fra en engelskspråklig DVD mens tolken min Nisreen  samtidig oversetter hele greia til arabisk.

Hun kan nå så godt dette opplegget vårt at vi har foreslått at hun kan overta det hele.  Hun kan nå alt om tannhelse og er bare uerstattelig. 

Tannlegen vår har dessuten "forsvunnet" helt uten at vi helt skjønner ,men her kan jo være mange årsaker. Så vi får bare tenke videre i litt nye former.
 
Pubertet ble det lite av denne gangen, men vi prøver selvsagt igjen en neste gang. Håper jo alltid på "en neste gang"

Ellers har jeg vært ute å truffet nordmenn fra kjente trakter. Ingen ting er som kaffe -latte, iskrem og norskmimring på Ben Yehuda Street på en litt sen sommervarm kveld i Jerusalem. Det må bare oppleves..

Vel , over helga er "je heime att" .  Den jevne hverdagen  må også ha plass i livet mitt for å gi kontrastene den rette fargekombinasjonen, men enkelte øyne og enkelte personer vet jeg vil følge meg for resten av livet.  For mange her på Oljeberget får ingen mulighet til å velge eget liv eller egen fremtid. Her kan man lett bli offer for både kulturforståelse og  det jeg vil kalle politisk misforståelse.
Her er det mye hat og hevn som legges ned i generasjon etter generasjon
 




Den dagen Gud skapte jorden sa Han: " Det skal bli lys!" .Og det ble lys  og Gud så det var godt og skilte lyset fra mørket.
Kanskje kan hvert eneste smil  du gir og hvert godt ord du gir til en ny generasjon være med på å skille lys og mørke?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar