torsdag 13. januar 2011

"MANGE TÅ ØSS"

Ja slik kan det se ut nede ved Damaskusporten.
 Her går det et slags skille på hvem som hører til i den  østre delen av Jerusalem.
 Her går de egne arabiske bussene,her ser du det på kles-koden og på omgivelsene generelt.
Egentlig hadde jeg laget en hel liten film fra Damaskusporten,men jeg er ikke så god på å lage blogg at jeg klarte å få lastet den hit. Kanskje en annen gang?
Her er Mamilla Avenue hvor det enten har vært pyntet til jul eller noe annet.
Mamilla Avenue bærer noe amerikansk preg vel, både hva farger og butikker angår. og den er forsåvidt noe av den nyeste bebyggelsen rett ned for Jaffaporten. Her var alt mye ødelagt etter tidligere skyting.

Zionporten er ikke for den som er usikker på svingene,men hjelpen er alltid "rett rundt hjørnet"


Ja nå tror dere at jeg bare gå r" rundt og dasser" og ikke gjør noe annet, men da kan jeg bare si at det er ikke helt sant. Vi har vært rundt omkring på forskjellige steder og prøver  oss stadig frempå. Bl.a. ligger det faktisk en sykepleierhøgskole oppe på toppen her. Dit dro vi en dag og fikk presentert meg for et par lærere og rektor. De hadde god erfaring for norske voluntører og var ikke fremmed for det. Jeg fikk deres curruculum ( for dere uinviddde kan dere bare grunne videre på hva dette fine ordet betyr) og jeg lovte å sende min CV. Skal nok innom der en dag igjen og se hvordan vi kan holde kontakten. De var også interessert i om jeg kunne data. Jo jeg kan vel det?
Så har vi vært innom pikeskolen her på toppen. Her finnes både en gutteskole og en pikeskole. Tilsammen er det snakk om over tusen barn. De har ca. 40 i hver klasse. Går det tomt for noen skolebøker som elevene burde ha, har  ingen oversikt over hvem i så fall. Det betyr at de barna kanskje aldri får de skolebøkene.
Helsesøster kommer iblant og det hun rekker å få gjort, er å få satt vaksiner. Ellers rekker hun ikke særlig mere.
Akkurat nå hadde det startet opp en tannlege der på pikeskolen . Tannlegen skulle forsøke behandle tennene. Det får de visst gratis her opp til en alder på 7-8år  tror jeg . Siden må de betale.
MEN: Tennene er jo nesten borte på ungene før de blir så gamle!!! Det er  faktisk tragisk å se!
SÅ tannleger og tannpleiere, kom igjen!

The Assistent Superviser som vi møtte var veldig interessert i mitt bidrag, .men vi måtte ta en prat med adm i kommhelsetjenesten.Hun hadde flere forslag til hva de trengte hjelp til for å lære barne om egen helse og div. Så det blir nå neste steg
Så har vi sjekket litt rundt om lån  av et sted å være for å samle kvinnene. I tillegg må vi da også ha en tolk. Det har blitt noen telefoner,og flere blir det nok. Men vi gir oss ikke og  håper og regner med at det kan bli aktuelt. Her skal vi drikke kaffe og the og gi veiledning i det som kvinnene selv skulle ønske, er ideeen.
Er ikke den ideen god?

SÅ har vi vært på besøk hos et par familier. Her er mange ulike behov og ikke alltid helt enkelt å forstå utfra trygge norske helsesystemer. Helseforsikring kan kjøpes her fra ca 3-400 shekel pr.mnd, litt ettersom hvor stor familen er. Det kan for noen være penger de ikke har, eller ikke prioroterer. Hvis en av familien i tillegg er fra "the West Bank" kan ikke den forsikres i det hele tatt. For dem gjelder ingen  slike israelske forsikringer.  Ellers ligger det et bra stort sykehus her.  I tillegg til  dettte, drives et sykehus til her av en organisasjon. Det er lett å få time hos lege. Ingen lange ventelister og sykehusene har akuttmottak også

Så har vi vært på besøk i et ortodoks kloster. De har bl. a kontakt med familier  i Rammhalla.

Derfor , her får dere bare henge med videre. Det kommer mere

psst. Vet dere på hvilken måte halvmånen viser seg på himmelen her jeg sitter nå. Gjett? Jeg koser meg med den hver kveld før jeg drar ned persiennene.Og småler

4 kommentarer:

  1. Vel kjente bilder det ja, flott og lykke til Elisabeth

    SvarSlett
  2. Så koselig å høre du fortelle fra det du opplever. Og artige bilder. Skjønner du opplever mye spennende om dagen.

    Ble litt nyfiken på nymånen - Kan liksom ikke se for meg noen annen variasjon...
    Send bilde av månen...

    SvarSlett
  3. Så spennende å lese bloggen din, Elisabeth!
    Jeg er litt på tur jeg å!

    Ligger nymånen som en vugge på himmelen...??

    Spent på å høre mer!
    Klem =)

    SvarSlett