onsdag 26. januar 2011

Det jødiske kvarteret

Klarer dere forestille dere gamlebyen i Jerusalem?

Den er ikke lik andre "gamlebyer" jeg har vært i  og her bør man være godt kjent for ikke å rote seg bort i små,små gater som vi ville kalt smug. De aller fleste steder i gamlebyen er det salg av alt mulig tenkelig. Små fine butikker, restauranter med plastikk og annet, og store flotte butikker . JA det er vanskelig å forklare. Jeg har vandret litt til og fra og har lært meg et par tre hovedveier, nok til å finne frem. Gjelder å hå gode kjennemerker som f.eks et coca-cola skilt el.l.
Igår hadde jeg blitt invitert med noen nordmenn og en svensktalende guide og vi skulle innta det jødiske kvarteret og gamle Davids stad. Det ble veldig interessant faktisk. Trodde jeg visste mye om den jødiske historien,men  nå har jeg lært enda  mere. Og guider snakker jo i ett sett så jeg får være fornøyd med en liten brøkdel av det jeg fikk inn.
Men hvis noen skal ha merket seg i media at det snakkes om at israelerene graver under tempelplassen så var jeg altså å fikk se disse utgravingen med egne øyne. DA blir historien veldig annerledes .

Her er det faktisk et helt arkeologisk museum og det museumet  viser,er det største arkeologiske funnene man kan finne fra den andre tempelperioden og finnes altså under det jødiske kvarteret.
Her levde noen av de mest velstående aristokratene i sin tid og man mener at her finnes misnst 6 forskjellige palass. Tre av disse er gravd frem og viser bla  at de er bygd i en gresk-romersk stil. Et av disse er Kafais`hus som man kan lese om i BiIbelen. Der hvor bl a Peter fornektet Jesus før korsfestelsen. Huset er ikke mindre enn 600kvadratmeter i to etasjer og består av ulike typer baderom, oppholdsrom og denne store forgården hvor  vi kan lese om at Peter befant seg.  Mye luksuriøs mosaikk, flasker for oppbevaring av vin, ovner, teracotta og  stener som var svært populære på den tiden for ritualer blant prestene.
"The Herodian Quarter"ble oppdaget  av arkeologer da det jødiske kvarterert skulle bli oppbygd igjen etter seks-dagers krigen. Siden har de holdt på å grave der.

Og dette er noe av den bitre striden
På den ene siden jøder som vil grave frem sin historie .På den andre palestinere som mener de har rett til å bygge husene sine over og, gjerne gjør det også. De tror at jødene graver fordi de skal grave seg frem til tempelplassen og bygge synagoge.
Og tempelplassen som faktisk ligger et godt stykke unna og nesten litt annen retning enn der det graves. Ja.ja



Hvem kan forstå, eller som guiden min sa første gang jeg besøkte Israel:
 " Hva er rett?  Hva er fel?  Døm selv!"

1 kommentar:

  1. Dette er spennende Elisabeth. Kanskje det er arkeologer vi skulle ha blitt? Det er kanskje litt seint, men det tror jeg er et artig yrke.
    Kos deg den siste tiden før du kommer hjem til gamlelandet med - 25 grader (på Eidskogen)!

    HIlsen Knut

    SvarSlett