torsdag 3. februar 2011

Tannprosjektet


Sammen skal vi bli gode!

Ja tro det eller ei. Det er i havn!! Jippi!
og tro det eller ei: I`m the Director. Jippi!

JA, dette hadde jeg vel egentlig ikke hverken drømt om eller planlagt,men moro er det at "noe" har man fått i gang  på Mount of Olive,og som i tillegg også vil fortsette.

Det har vært flere møter, Først på pikeskolen med lærere og rektor. Så på kommuneadministrasjonen for å redegjøre mere for planene våre.
Og idag hadde jeg møte med tannlegestudentene til dennne fantastiske tannlegen som bare kom i min vei.
8 av hans studenter i fjerde år av sitt tannlegestudie på Aberdis University kom.  Vi  pratet sammen om hvordan vi skulle legge opp et program for Health Education for de tre første klassetrinnene på pikeskolen. Studentene tar hånd om undervisningen som da blir på godt arabisk,uten tolk og annet språktrøbbel Studentene og deres tannlegeprofessor er morsomme å jobbe sammen med. Kvikke, muntre og arbeidssomme.
 Vi har diskutert Karius og Baktus og andre gode metoder for å gi de minste ungene god forståelse av at de ikke bare skal pusse tennene " att- og -frem -kun-på-forsiden-et par-tre-ganger". For det er mest slik de gjør det og ellers spiser de godter og annet søtt i rikelig monn. De får lite drahjelp av foreldrene fordi har heller ikke lært dette. Dessuten er mange av de uten tenner og da bli vel ikke tannpuss det viktigste i livet lenger.

SÅ til lørdag er neste fremstøt. Da vil studentene til skolen og presentere seg og opplegget sitt. Rektor fikk nok et lte sjokk idag  da jeg ringte og fortalte det. Det ble liksom litt for raskt for henne. det er nettopp da det er godt å ha tannlegen i ryggen for lille meg. Han dveler ikke, for som han sier: "DA blir lite gjort"

Fortsettelsen blir jo at mange av disse ungene  etter hvert trenger behandling. Tannlegen har tilbudt seg  å være  med videre,sammen med sine studenter. Da kan de få erfaring mens han selv kan være deres "supervaiser"  Dette vil han også gjøre gratis. Fantastisk! Vi har også andre ideer, så her  vil nok trenges mye bistand på flere måter, men det tar vi etter hvert.
....og jeg skal hjem og jobbe med de videre ideene til prosjektet og så tilbake hit igjen hvis noen skulle lure på det.
 Jeg kjenner meg så  utrolig glad  over dette,og det tror jeg mange flere  også ville gjort hvis man hadde sett den dårlige tannhelsen til barna. Tenk å få være med om at barn, uansett om du er født på arabisk elle israelisk side,  får beholde sine egne tenner og slippe tannpine og  andre plager.

Ingen store fredsavtaler, men ivaretagelse av et menneskeverd



Her forsøkes det på å få den norske utgaven av sukkerklokka til å bli arabisk. 

TJA . Hva snakker vi om mon tro ? Var det Karius og Bactus?

 
 
FLERE SOM VIL VÆRE MED OSS KANSKJE?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar