mandag 31. januar 2011

Litt smågal kanskje

 Ja kanskje, men det var Haifa da  
Nå er dere vel lei av å høre om Haifa,men slik gikk det til at jeg kom meg dit.

Småløper fra en buss stasjon til en annen.Etter å ha fått støtte fra Sigrid på at dette klarer du, tok jeg sjansen. Fylte opp telefonkortet mitt og sjekket at kredittkortet mitt virket i en minibank og svettet meg gjennom noen bygater i Jerusalem for å finne et sted hvor det går det man kaller "sherutter". Det er minibusser som tar 10 personer og kjører  nærmest overalt. Jeg rakk akkurat en som var på vei til å kjøre. Sjekket minst tre ganger med sjaføren som da ikke snakker engelsk, om jeg også kommer meg videre fra Tel Aviv til Haifa. Denne sherutten gikk nemlig "bare"  til Tel Aviv. Til slutt roper de innenfra bussen at jo da, kom deg inn! Og jeg hopper inn. Lurte litt da på om jeg var helt vel bevart, men knepte mine hender og nesten sovnet. I Tel Aviv var det bare å hoppe på neste "sherutt" til Haifa. De er fryktelig hjelpsomme slik her. De hjelper deg alltid til rette buss. Men hvor skulle jeg gå av i Haifa?
Det hadde jeg ikke helt sjekket, men når det nærmet seg inn mot sentrale deler av byen og sherutten var snart tom for folk og jeg i tillegg så en ledig drosje stå parkert, hoppet jeg av og smatt inn i taxien. Ringte opp Bet Scandinavia og ba dem forklare drosjesjåføren hvor han skulle kjøre. Og vips, Så var jeg framme!!

 Det var en deilig følelse når jeg låste meg inn på rommet mitt da og i tillegg også rakk sabbatsmåltidet
Her roter jeg bare rundt  meg og slapper godt av. Har egen dusj og do. Rer ikke opp senga mi engang. Stille og rolig. Og ikke minst varmt. Jeg har kastet stillongsen og enda en ullgenser. I går var det 20 varmegrader her!!! Da nøt jeg noen timer i kortarmet T-skjorte på terrassen

Haifa er vel ikke det jeg vil kalle en vakker by,men den har jo havet og Karmelfjellet. Ser ikke områdene hvor skogbrannen herjet for noen uker siden, men de ligger rett bak åsen fra her jeg bor.  Ikke så langt unna der universitet ligger.


Så hvis jeg hadde tatt gondolbanen opp
hadde jeg nok kunne se disse områdene.



Jeg har heller valgt strandpromenaden.


Der skulle man ha kjøpt seg en leilighet eller et hus. Det ville vært god investering for her ligger det ubebodde hus/ leiligheter som folk nå har begynt å skjønne har verdi og gjerne vil ha.

Her er et yrende liv med  hobbyfiskere, familier på tur,noen mater kattene og ungdommen surfer på sine vannbrett.




Haifa er ellers kjent for sitt universitet, Bahai- tempelet og for sin gode sameksistens blant alle de religiøse
Byen ligger som en slags odde ut i Middelhavet og man må nesten se på kartet for å forstå at det var innover Haifa at rakkettene kom fra Libanon i 2006. Avstanden over var ca 3 norske mil. De traff områdene rundt Beit Skandinavia som ligger ca 200 m fra havet. Folkene søkte seg ned i tilfluktrommene og satt der i ca 3-4 dager. Da meldte norske ambassaden om  at de måtte evakueres. En av mine kjente var med om dette og sier det opplevdes underlig. Det er vel ikke vanskelig  å forstå

Nå skal jeg finne hovedgata Ben Gurion og møte  disse mine gamle kjente fra Trondheim som var med om dette


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar