mandag 5. november 2012

Da var det gjort

Foreldremøte altså-
Må jo si jeg syns det er litt morsomt, av to gode grunner.
Grunn nr 1:
At vi i hele tatt får det til.
Jeg har vært her i tre uker og hvor mange ganger opp på både gutteskolen og jenteskolen er jeg ikke sikker på.  Diskusjon er:  når det passer best for foreldrene å komme,hvilke rom som evt skulle være ledig,  passer det for tolken, når får vi gitt informasjon til foreldrene, hvordan få ordnet med prosjektor, tror du det kommer såå mange, o.l.
I tillegg til dette er det jo å få rektor eller inspektør i tale. Om vi avtaler et klokkeslett hjelper ikke. Det er alltid kø og mange andre som banker på døra. Så en kort avtale på fem minutter kan like gjerne bli ca en time.
MEN fordelen med dette systemet er jo at aldri kommer noen for seint her da. Og ingen stresser eller er spesielt opptatt av at klokka går som vi snakker så mye om. JA gjør den egentlig det eller?

Men uansett langvarig planlegging var ingen ting klart da vi ankom skolene idag.Jeg har ikke helt lært meg dette enda, men  jeg har lært(el mere forstått kanskje) at det blir bra likevel.  For det blir det!


Grunn nr 2:
Etter foreldremøte idag gikk det  virkelig opp for meg at selv om man kaller seg tannlege, er det utrolig hvor mange som  kan gi de merkeligste råd. Jeg spurte tolken min om dette virkelig stemte og hun bekrefter det.
DA blir jeg veeldig glad og enda mere glad for det lille jeg kan bidra med i denne sammenheng og  at vi har kommet i kontakt med disse utrolige fine tannlegene vi har

Skjønt bidra, av og til kjennes det  bare ut som en bitteliten dråpe i et stort hav. Merker jo at holdingene til det få friske tenner  er fastlåste og fulle av utrolige, skjønt riktige forklaringer. Feks: "ungene løper jo bare av gårde når jeg sier de skal pusse tennene"
" jamen de gråter og skriker og vil ikke gå til tannlegen"
"det er skolen som bør passe bedre på"
Blablabla om en eller annen historie som alltid ender slik; " det kostet mange hundre shekel og jeg har ikke penger til å betale"
"jeg har hørt at dårlige tenner er genetisk og arvelig"

Så idag har jeg forsøkt etter beste evne å motivere. Det går stort sett greit, for de kan jo det grunnleggende om tannbørsten.men når jeg kommer til det at de bør slutte å spise søtsaker, ler de seg nesten ihjel. Og da starter skravla. Dere skulle hørt på jenteskolen idag når 25 ivrige arabiske kvinner setter i gang. Det må bare oppleves. Her er ingen jantelov kan jeg fortelle,men et stort engasjement. På godt og vondt.







1 kommentar:

  1. Spennende lesning Elisabeth ! Og så likte jeg din tegning av tenner med og uten hul. Jeg er helt sikker på en dråpe i havet er bedre end ingen dråpe i havet. Bare stå på du ! :-)

    SvarSlett