onsdag 5. november 2014

MITT LILLE LAND

I dag har vi hatt vårt kulturinnslag  om Norge på pikeskolen.
Det var i alt fire klasser på åttende klassetrinn som skulle få høre alt hva vi ville fortelle om Norge. Rektor var spesielt interessert i at vi snakket om miljøet og hvordan nordmenn tar vare på søppel, om resirkulering og om maten vår og hva vårt daglige liv består av.

Opprinnelig  hadde   hun  ønsket et litt større arrangement ute i skolegården hvor flere nasjoner deltok , men igjen, pga uroen, valgte hun å holde det innendørs. Det hele store ble kuttet ned til å gjelde "bare" Norge

Og innendørs er det ikke flukt av ledige rom. Hver lite krok er i bruk, men vi fant et ganske passende stort rom og planla tre poster der. Ca 20 elever skulle komme puljevis og deles i grupper på 6-7 som skulle rullere fra post til post og til sammen skulle vi bruke ca. 10 min på hver post. Utfra litt simpel matematikk kunnskap mente vi  å klare  kjøre igjennom hele trinnet på  3 1/2 time.

Men nå ser det ut for at vi nordmenn er blitt  for  mye arabiske i vår tidsregning, for etter 1 1/2 time hadde vi "bare" kjørt gjennom noen få elever uten å skjønne at tiden gikk fra oss. Da er det en lærer som godmodig kommer inn og forteller oss at vi ikke passer tiden godt nok. Vi har plutselig byttet roller ser det ut for. Slik er det når man blir flerkulturelle

Så enden på det hele ble at vi gjorde et hastevedtak. Vi tok halvparten av klassen i dag og fortsetter med siste halvpart i morgen. Dette er typisk arabisk. Alt løses enkelt og det jeg ikke får gjort i dag kan jeg kanskje gjøre i morgen 


Litt strikkekunnskap var interessant, brunost med hjemmebakt flatbrød var ikke godt, flagget lignet flagget til USA  synes de og PP presentasjonen om norsk gårdsdrift var ok ,BARE IKKE grisen. Den er jo en vederstyggelighet for muslimene, så Elisabeth, hvorfor valgte du å ta med den da?
JO,fordi den  så absolutt hører til i norsk gårdsdrift!
Enkelt og greit
Så når vi viste bildet av lille søte grisen vår, ville ikke tolken min engang oversette hva de uttrykte. Jeg tolket det nonverbale og synes det var helt greit, men de tenkte vel sitt om meg som kan gjøre noe slikt
Jeg hadde vel muligens valgt bort grisen hvis ikke tolken min syns jeg skulle ta den med.
Hun er bare et stort funn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar