tirsdag 6. desember 2011

THE DEAD SEA.

Underbart var det. Først en ullgenser av. Så en til. Av med stillongsen. Av med sokkene. Finne sola slik at den falt på hver eneste skrukke på kroppen.  Legge seg rett ut med bikini på og ha mange timers fritid og ingen planer. Og er man ved Dødehavet er man jo nødt til å bade. Så om litt endte jeg ut i dette ytrolig salte vannet. Her skal man ikke gå med magen først ut å prøve seg på brystsvømming. Det går bare ikke an. Du snurrer  bare rundt og får øyne,nese og munn fullt av stiggandes saltvann. Gå baklengs og legg deg bakover så går resten av seg sjøl. Da er du godt plassert inntil du vil prøve å komme deg opp igjen.
Dødehavet var vel verdens første spa og det er jo litt underlig å ligge i denne sjøen som sannsynligvis også var kong Davids støre tilfluktssted. Den gang var det kanskje bare mye mere vann der. Men til et lavere sted enn her kan du ikke komme til i hele verden. Dødehavet ligger nemlig ca. 420 m under havflaten



Dødehavet har også et spesielt klima. Regner nesten ingen ting her. Det er et høyt oksygen nivå,  Lufta er fri for CO2 og har ingen allergifremkallende stoffer. Solstrålene filtreres gjennom tre lag så UVB strålingen er omtrent ikke tilstede. Mer enn 20 mineralstoffer er identifisert med navn finne si vannet.





Ja her kunne man visstnok bare ramse opp i det uendelige. Jeg har tatt med meg ei krukke med mud, men den naturlige mudden lukter vondt. Så jeg får se om jeg orker dra den med i kofferten hjem til Norge. Bruker jeg den, vil vel både venner og eventuelle fiender forsvinne  er jeg reedd for

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar