søndag 28. oktober 2012

Mye surr, Elisabeth

Ja huffa meg,
men har man hele dagen til egen rådighet, så er det ikke såå farlig.

Acre is located in Israel Acco er en blandingsby.(Ligger inni bukta øverst i nord)
Her lever både jøder,kristne og araber. Gamlebyen er den eldst befolkede byen  i denne regionen og står på UNESCO`liste. Her har det bodd folk fra 1600 tallet De har "overlevd" både grekere og romere sultaner og sheiker. Selveste Napoleon prøvde å bidra i et opprør mot tyrkerne en gang på 1700-tallet, men måtte gjøre vendereis da kanonene hans ikke holdt mål
Acco har en utrolig vakker havn og strand. Et fyrlys  fra ca midten på 1800-tallet er fortsatt i funksjon og velkjenet for sitt signal: 2 hvite blink hvert 2. sekund og synbart 10 nautiske mil. ( ca 20mil)


Ja hit skulle jeg altså for å bese meg.
Tok tog  fra Haifa og kom vel frem til Acco station. . Tenkte finne meg et sted hvor de hadde et bykart til salgs. men det fant jeg aldri. Ergo prøvde jeg gå mot stranda,men rotet meg aldeles bort. Og ingen snakker engelsk i slike sammenhenger.......


Jeg gikk og gikk og folk pekte meg av sted. Det endte med at jeg skulle prøve ta en snarvei,men da ble jeg faktisk litt redd, for der fraste det og en lang svart slange snurret seg bortover. Å fysje, fysje. Så ekkelt. Åssa treffe på meg  da som er sååå redd for slike
Det endte med at jeg hoppet inn i en sherrut som sa han kjørte mot byen,men det var ikke helt sant. SÅ det så.
Når han endelig forstod at han måtte sette meg av, klarte han  likevel å svare meg : "ask me"!!!!!!!
Derfor:  ny sherrut tilbake.

Da var jeg både svett og sulten og lurte på for meg sjøl hva jeg drev på med.
Etter litt mat inne på "et hjørne# traff jeg så en engelsktalende som smilte og forklarte veien inn til the old city og stranda
Heldigvis var det ikke veeeldiii langt vekk og jeg travet videre til "et bedre sted" og fikk da litt tid til å bese meg,
MEN det jeg vil huske av dette, er slangen!! Å fysje,fysje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar