onsdag 22. oktober 2014

VELDIG RART.....

 .....for meg å oppleve det jeg opplever nå på en ny FUTURE SCHOOL.
Denne skolen ligger på andre siden av Jerusalem ,en mindre plass som heter Bet Nanina

se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Beit_Hanina

Så nå  tar  jeg skolebussen  sammen med studentene fra Oljeberget. Ny situasjon for en pensjonist får jeg vel si

På denne skolen er det barnehage, barneskole, ungdomsskole og noen klasser som egentlig skulle være videregående.
Og kjære alle norske lærere, dere skulle vært her å sett på arbeidsforholdene. Kanskje hadde dere ikke hatt behov for "å klage" såååå mye lenger over norske skoler. Her er det mange studenter i hvert klasse og små rom. Ikke alle rom har plass til et kateter for læreren en gang, men så har hun ikke særlig behov heller  da. Utstyret er en mangelvare. De har med seg Koranen, for den leses det høyt  fra i hver eneste klasse hver dag, og så har de vel ei bok el to. Studentene sitter som sild i tønne, det er dårlig med luft og omgivelsene og klasserommene er triste. Her e  det læring by høring. Ingen andre metoder enn formidling av en eller annen teoretisk kunnskap. Så jeg vil ikke akkurat påstå dette er noe ideeelt, men noen ganger kan det være godt å få noen andre perspektiv inn i våre norske liv tenker jeg.

Etter at vi var ferdige med tannhelsen i går,
skulle vi snakke litt mere med rektor om pubertetsopplegget vi hadde. Da fikk jeg for en kort stund en slik "nå-går-alt-i-vasken-følelse" Rektor ymtet litt frempå om at dette kunne være litt vanskelig fordi ditt el datt.
Da var det godt å ha Nasreen min uvurderlige tolk med meg, for hun stod frem og "tok ansvar".... Og på klingende arabisk, hvis noe heter det, skjønte jeg hun fortalte hva som var best for ungdommene. For meg som bare fikk sitte der, hørtes det jo ut som de kranglet, men de gjør jo ikke det, selv om de høres nesten slik ut. For en veldannet nordmann som meg er det ikke godt å høre noen forskjell, jeg bare vet at det er forskjell,  De er ikke redde for å si sin mening, slik er de ikke så tilpasset som oss nordmenn, og det hele endte med at vi ble klarert .

Så i dag startet vi opp med puberteten i 7og 8 klasse og vi hadde bl.a. gruppearbeid. det har de nok aldri deltatt i tidligere. En lærer som fulgte oss sa: " oi dette var fint. Slik har jeg lyst til å prøve en gang også " Artig. Så slik kan også  puberteten bidra til bedre pedagogiske metoder






Her har en av gruppene fremlegget sitt. Legg merke til den fine ,røde damen. Gruppen hadde som emne " the Periode" og derfor som de sa: " damen blør jo" så her er det også masse humor


Og hvis du skulle være litt i behov av å lære arabisk, kan du bare begynne å studere denne lille postersen.

Bør kanskje forklare tegningen her også så ingen skulle stå i fare for å tolke for fritt og misforstå hva jeg driver med. Det er tegnet en håndvask( En spring). De hadde nemlig tema om hygiene



Og vet dere, ved dagens ende kommer rektor til meg og tar meg i begge hendene og takker sååå inderlig for hva vi har bidratt med. Tror til og med jeg fikk med meg et par-tre Allah-velsignelser, men det gjør ikke meg noe.
Så i morgen fortsetter  vi med et enda mere sensitivt emne:" Beeing a woman" og da skal vi snakke om dating og giftemål og jentenes valg for fremtida si . Gleder meg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar