torsdag 7. november 2013

26 JENTER PÅ17 år

Det ble en spennende dag å undervise om graviditet for disse. Hadde gått gjennom opplegget med tolken min og også sendt det til skolen. De hadde gitt grønt lys og faktisk oppmuntret meg til å snakke om dette. Så dermed dro vi i gang med friskt mot.
I tillegg til dette skulle vi også prøve å flette inn kommunikasjon. Ikke alltid like lett, men i dag la jeg vekt på å få de til ikke å skrike, og da mener jeg virkelig skrike, når de snakker. For det gjør de, og ikke bare en og en, men gjerne alle på en gang, og gjett hvem som skriker verst og mest:  Jo,læreren. Midt i all skrikingen prøvde jeg å spørre (med læreren til stede): Hvor fra har dere lært at dere skal skrike så høyt når dere vil si noe? Jentene fniste litt, men lovte at når jeg kom tilbake til våren, skulle de ha lært seg å snakke rolig og mer lavmælt. Så vi får nå se. Rett etter skrek det i ørene mine og gjett hvem fra. Jo læreren
Nok om det

Undervisningen startet vi med formidling av kunnskap.

Her gjaldt det også å slå hull på noen myter.
Her  er det nok av bestemødre, tanter, mødre og jeg vet ikke hva som er veldig opptatt av at jentene er jomfruer, og  dermed sjekkes litt av hvert etter bryllupsnatta. Mange unge jenter opplever dette som et veldig press og ikke minst nedverdigende. Enda verre er det at de i tillegg  blir stemplet som ikke-jomfruer fordi virkeligheten ikke stemmer med mytene.

Etter undervisningen ba vi hver enkelt av jentene lage et anonymt  spørsmål, brette lappen godt sammen og putte de opp i en boks. Så trakk vi opp lapp etter lapp, leste spørsmålet høyt og svarte på en ordentlig måte. Jeg hadde håpet, men var likevel faktisk ikke forberedt på at de kom til å stille såpass intime og detaljerte spørsmål som de gjorde. Men dette viser meg jo noe om at kunnskapen hos disse gifteklare jentene er nærmest lik null. Ikke rart mange av de er livredde og lever i taushet om hva de opplever.
Men tenk at de vågde spørre

Etter at vi var ferdige, ble flere av jentene stående igjen og spurte om prevensjon også.
Jeg nesten svevde etter denne skoledagen, for dette var så moro og veldig annerledes enn under norske forhold

Så får vi kanskje se etter hvert hvilken nytte det kan ha gjort. Det er ikke sikkert alle foreldre og bestemødre ville syns om det jeg underviste om i dag. Så kanskje det er bra jeg snart skal reise  før je blir forfulgt... Nei nei dette var tøys. Så ille er det aldeles ikke, men jeg blir antagelig like upopulær som jeg blir populær for noen

Eller kanskje det blir en enorm økning av gravide jenter her etter hvert.. Kjære meg da, da har jeg virkelig bommet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar