lørdag 9. november 2013

THE FUTURE SCHOOL


Jeg har virkelig kost meg på denne skolen. Rektor har vært en helt spesielt hyggelig og positiv kar. tror han skal kunne gi disse jentene på denne skolen tro på en fremtid med drømmer. Det var i alle fall temaet mitt i dag for 34 jenter på 17 år. Ei jente i denne klassen (12.klasse) var allerede gift og omtrent halvparten var forlovet, og så skal man liksom stå der og undervise/snakke om fremtidige drømmer. Jaja. Da får man bare se på det som en bitte liten mulighet for å lykkes, men det er tross alt bedre enn ingenting. God kommunikasjon var også temaet i dag. Så jeg prøvde meg bl.a på noen enkle praktiske øvelser. Det ble  vel ikke helt som blant veltilpassede sykepleiestudenter i Norge, men men. Tror likevel de forstod noe av budskapet mitt

Og så er det jo ikke bare jeg som driver her og sysler. Det har også bodd noen flotte kreative jenter  fra Norge her. Så de lagde fine kunstneriske skisser og gikk til innkjøp av maling og pensler, tok de med seg noen kreative jenter på skolen og sammen lagde de et par nye fine murvegger inni skolegården.


Hele skolegården er omtrent som ei halv fotballbane(hvis den er såå stor) og skal romme ca 110 elever i friminuttene. Hvordan ville dere synes det hadde vært? Veldig trangt om plassen så klart.

Tannhelse prosjektet for 110 nye førsteklassinger på pikeskolen har vi også fått i havn selv om det bare var så vidt. Tannlegestudentene har masse å gjøre på klinikken, så selv om dr Mazen forsøkte, fikk de ikke frigjort tid til å ta Health Education for førsteklassingene denne gangen,men vi kan og svinge oss rundt fort. Det har vi lært her.

Så derfor tok jeg og tolken min dette også litt på sparket i dag. Jeg fortalte dem om Karius og Bactus som "lukter" Coca cola og sjokolade og som "smetter inn"i munnen din hvis ikke du har pusset tennene dine. Ungene satt  med store øyne og fulgte med så det var knøtt stille i klasse.
Og tolken min hang på og tegnet gråtende tenner med hull i og smilende tenner som strakk hendene i været av glede, på tavla.  Ja det var ingen ting å si på engasjementet vårt og vi var skikkelig utladet etter tre klasseundervisninger i dette temaet og tempoet.

Og tannlegestudentene slipper jo heller ikke helt unna. Fra neste lørdag tar de jentene inn for screening av tannstatus og behandling. Erfaringen fra i fjor sier at de får nok å gjøre, men det er bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar