lørdag 2. november 2013

PUBERTETEN

Ja den kan utfordre noen og en hver på ulike måter.
Startet opp i 9. klasse på torsdag. En bitte liten klasse egentlig, bare 11 elever. Dette skyldes at det er en annen nærliggende ungdomsskole i nærheten og der velger de fleste å begynne. Men, den skolen har ikke alle klassetrinnene frem til og med 12. klasse. De har "bare" 9.og 10, Så hvis du ikke er skoletrøtt eller giftet bort etter et par år i ungdomsskolen fortsette dem gjerne på denne Future School hvor jeg nå vel blir det store samtaleemnet.

 I 9. klasse var temaet : "Beeing a girl" og da var det den aller første pubertets utviklingen vi gjennomgikk, fra du begynner vekst spurten til du er ferdig utviklet som kvinne. Elevene fikk først  jobbe med egne  individuelle spørsmål før jeg startet selve undervisningen. Spørsmålene ga meg litt pekepinn på hva de var mest opptatt av og at jeg dermed kunne flette svarene inn i undervisningen. Enda vågde de vel ikke stille de vanskeligste spørsmålene. Likevel var spørsmålene gode og relevante og flere skrev også ned at de i tillegg kjente seg "redde"

 Det er alltid med  en el to lærere, og det er i grunn greit. Og de blir også husvarme etter hvert .og på slutten av denne undervisningen min i 9.klasse spratt sosiallæreren frem til "tavla" og forklarte godt og lenge om det bilde jeg viste. Her er ingen sjenerte og her er ingen jantelov (på godt og vondt)

I dag har jeg da vært i 10 klasse ,30 jenter, hvor vi etter hvert fikk vite at 3-4 av dem allerede var "engaged" og viste stolt frem sine forlovelsesringer.Temaet i denne klassen var "beiing a teenager"  og de fikk jobbe i grupper med fokus på "beiing engaged" and "beeing married" og i tillegg  kommunikasjon  Jeg hadde med meg noen nordmenn og vi hadde rollespill som viste hvordan man kunne ivareta kommunikasjon i ei gruppe på en god måte og på en litt mindre gode måte. Dette brukte vi som eksempler når vi så hvordan gruppedynamikken i elevenes grupper utviklet seg.
 Vi satt i et utrolig trangt rom og det hele var utrolig bra gikk såpass godt som det gjorde. Det er nok fordi dette er tema interesserer dem. Å få gjennomført det planlagte er alltid like umulig. Så her er kunsten mye å kunne improvisere. Så jeg prøver så godt jeg kan, men jammen er en slik undervisningsbolk energitappende. Noen som har gode ideer kanskje. Taes mot med takk

Ganske morsomt med den nye tolken min. Hun er et lite funn egentlig og blir også veldig engasjert.
Og vet dere, hun som er tobarnsmor, utdannet og velfungerende dame forteller meg at en del av det jeg gjennomgår er også helt nytt for henne

 På bildet her ser jeg mer ut som en bedende prest enn en som underviser om pubertet, Men jeg tror jeg  prøver å vise hvor stort et ovarie kan være. Og det er jo egntlig knøtt lite

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar