mandag 28. november 2011

Dette vet du kanskje

Men jeg hørte for første gang idag om kunsten å få en god olivenhøst. Her finnes jo oliventrær over alt. På enhver liten jordflekk. Enda er dette ingen ting imot hva det var for noen år tilbake, Da var hele skråningen ned fra Oljeberget en eneste stor olivenlund. Det må ha vært vakkert. Så hogde man ned trærne fordi man startet husbygging her, både den lovlige og den mindre lovlige.  Nå er det bare få trær igjen egentlig.
 Ute i hagen til huseierern her er det et par trær og idag var det innhøsting. De var ikke helt fornøyd med avlingen iår. Det skulle ha regnet mer, sa de. DA ville olivene ha blitt saftige og best. Og jeg som troddde det hadde regnet godt i år. Fra et tre kan du høste ca 4-7 kg bær, litt etter som. Det går med ca 5-6 kg oliven for å lage en liten flaske med olivenolje. Når jeg spurte hvilket merke jeg burde kjøpe, lo de to gamle mennene godt. Det du kjøper i butikkene er bare import. Det er ikke olivenolje sa de.






Selv sender de sine avlinger til eget presseri, eller gjør det sjøl hjemme og får den perfekte olivenolje. Som vanlig av høflige arabere,lover de  selvsagt at jeg skal få med meg ei flaske når den er klar. Så får jeg se om de holder ord.
I så fall gir jeg ikke bort en dråpe,
Men kommer du på besøk til meg, skal du få smake disse edle dråpene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar