lørdag 26. november 2011

Fredann på by`n

Det er nok ikke slik som dere tror, men jeg kan forsøke beskrive det med noen bilder.
Jeg skulle ut på by`n på formiddagen en tur og går min vante rute gjennom gamlebyen. Det jeg ikke tenkte på at det var tid for fredagsbønnen på Tempelplassen. Da er "mannstrafikken" svært stor. Mennene er da ikke særlig farlige, hvis de i det hele tatt skulle ha anlegg for å være farlige,  for da har de bare et eneste mål: Tempelplassen og der skal det bees. Mennene er nyvaskede og dufter godt alle sammen og har sine bønnetepper med. Og de har førsterett i trafikken. Ikke så mange som legger seg på hornet heller da



















Utenfor muren passer andre, mindre troende kanskje, på  at det får salget til å svinge. Det ropes: "Hi Mam, Taxi? TelAviv ? Betlehem? Spescial for you,mam  Postcard, mam. I give you two for one" Og her selges alt. Grønnsaker,klesklyper. kjeks, oppvaskmiddel og masse annet ræl
På hjemveien møtte jeg noe helt annet. Da var fredagsbønnen for lengst avsluttet ,men tiden for  jødenes sabbaths feiring var nær. Jeg møtte hundrede av soldater som var på vei hjem for å feire sabbath antagelig, Men det må ha vært noe mere iom at jeg møtte så utrolig mange. I tillegg til at de kom her på den arabiske siden.Men her er den jødiske gravlunden og det kan ha vært at de hadde vært på beøsk på en soldats grav. Men de var lykkelige og sang og hilste Shalom Shabath. Dette er ungdommer av begge kjønn og det sies at alle jentene får to gratis abborter i løpet av tjenestetiden som for dem er to år. Så det kan jo tale for seg.


Ja Israel er en sammensatt nasjon på så mange måter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar