søndag 9. januar 2011

BRRR

 Ja for det er ingen varmebølge i Jerusalem i januar. Ikke i februar heller sies det. Dette er vintermånedene i Israel. SÅ vet jeg det da, og er kjempelykkelig for alle tre ulltrøyene jeg tok med meg. Hvor har jeg forresten lagt superundertøyet mitt jeg kjøpte i sommer? Det skulle jeg også ha pakket med meg, det var jo derfor jeg kjøpte det! Men det har vært borte av tankene mine helt til nå. Merkelig!?. Ja jeg har ankommet Oljeberget og installert meg i leiligheten til Sigrid,  dagen før hum kom tilbake fra juleferie i Norge. Her er stor gjestfrihet og mye spennende som skjer. Som feks når Sigrid sender en sms og sier at hun har trøbbel på flyplassen fordi hun ikke har returbillett. Et øyeblikk med det samme ser jeg liksom  for meg flg: Jaha, jeg er her ,men hit kommer ikke Sigrid! Her må jeg ordne opp for meg sjøl. Jo det skulle tatt seg ut. Men det "årner sæ." Sigrid fikk en innskytelse å snakke litt russisk i kontrollen og passet stemples umiddelbart da kontrolløren var russisktalende. Så  metodene kan være vekslende og nødvendige.

Og så regner det litt og som det blåser!!
Til tross for at vi har en leilighet i det arabiske strøket vaier et stort israelisk flagg i vinden på toppen av en av blokkene. De leilighetene ble engang solgt til noen jødiske, Et salg som verken var problemfritt eller populært . Men salg er salg selv om ikke alle er enige med hverken kjøper eler selger, og  det har ikke blitt endret. Her bor også noen kinesere og flere andre nasjonaliteter. Og jeg passer vel inn denne  gode blandingen

Og så fryser jeg litt...
I alle fall innendørs, for der er det kaldest virker det som.Da hjelper det å gå en tur ut og prøve seg i de bratte bakkene. Ja  for her er det virkelig bratt. Når vi tok taxi heim fra byen i går kveld (fullastappet av forskjellige damer) var det bare så vidt taxien klarte komme seg opp. Asfalten er "jette-glatt" særlig når det regner, og han tok nok noen lag av dekkene sine ved ¨å spole seg opp hit.Så når han først kom frem, tok han noen kroner ekstra også. Men det var vel greit å gi han? Han hadde dessuten kjørt
en liten runde ekstar med ei dame.

Fryser jeg?
Det blir bedre og bedre etter hvert som jeg venner meg til det og under tre tepper, et pledd og en slags pysjamas sover jeg utrolig godt .Som vanlig. Det er  bare en av mine store gode egenskaper...!?

1 kommentar:

  1. Fryser du, da får du inst. varmepumpe. I Eidskog har det vært snømåking nesten hver dag siden du reiste, blir blaut på ryggen, det er sunt og godt. Men vi har da varmt inne da...nå er det +2 og sønnavind!

    Fetter'n

    SvarSlett