onsdag 26. januar 2011

Snøballen ruller

 ..og sola varmer utendørs
To gode ting i livet mitt akkurat nå

Jo nå skal dere høre. Igår opplevde jeg "to rykk fremover i køen" og det nesten samtidig.

Jeg fulgte to barn ned til tannlegen nede ved Damaskusporten. En kjekk kar som har sin tannlegeutdanning fra USA. Han har et lite kontor med enkelt utstyr,men likevel bra. Til å assistere seg har en en nyutdannet spinkel liten tannlege-jente med hijab. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor ikke hun får lov å praktisere selv,mens han veileder henne,men har ikke riktig turt spørre enda. Når vi blir litt bedre kjent tror jeg jeg spør om det.
MEN det kan jo hende hun slipper til på andre pasienter, Hvem vet.
Men det var en tannlege til der i går. Visittkortet hans sa at han var Ass. Professor og det første han foreslo for meg var at jeg burde få tannregulering. Han var nemlig spesialist på dette og jeg har jo ei tann som ikke er akkurat velplassert. ( Kanskje flere og?)
Han var veldig ivrig på detet. Det ville ikke koste så verst og jeg skulle bli så mye penere etter 4 mnd behandling. Leppene mine skulle også bli mye penere. JA så vet jeg det!
Så nå skal dere se at gamlemor kommer hjem med tannregulering. Jeg har lovt å tenke over saken
Nok om det

Det som videre spant seg ut av denne samtalen var da jeg fortalte at jeg drev litt Health Promotion på skolen på Oljeberget. Da ville han være med!! Og det var seriøst  ment, ikke no annet. Han ville gjerne ha med seg tannlegestudentene sin slik at de kunne ha det som et praktisk studie. De hadde utstyr for å lære barna om tannbørsting, de hadde tannbørster og masse annet. Kanskje kan dette bli et kjempesamarbeid. Ikke vet jeg.
Men jeg lovte ta det med til videre diskusjon med rektor på skolen

For det andre  som gjorde  meg kjempeglad, var at rektor på jenteskolen her ringte meg  igå ettermiddag og ville jeg skulle komme. Snakk om fremgang i køen!!
Så imorgen tropper jeg opp på skolen kl 09.30 og har et møte med henne. DA regner jeg med at jeg kan være klar for "take off".. Jeg har over ei uke igjen her før jeg returnerer til Norge.
Så da blir neste uke en  spennende uke. Håper jeg

I går ettermiddag satte jeg meg ned sammen med familien som eier blokka der jeg bor. Mannen i huset snakker rimelig bra engelsk  og det hjelper masse  Først fikk jeg kaffe, så lagde de the og så var det litt frukt som gamlemor skrellet og delte i biter for meg. Til slutt kom sjokoladen frem også da. Synes ikke det passet seg å være helesøster akkurat da!
Det er et utrolig samlag de har i storfamilien. De skriker og prater i munnen på hverandre. Slik er jeg jo godt vant med, for det har slekta mi alltid gjort også. Så jeg kommer ikke til å bli bedre etter dette, kjære familie. Ungene får en liten klaps i hodet eller på kinnet  når de ikke gjør som forventet. Ellers koses de med og går fra fang til fang. Alltid er noen klar til å trøste de
Da bestemor sovnet etter å ha trillet sine bønneperler og mumlet sine ord, takket jeg for meg .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar