mandag 17. januar 2011

Kedrondalen

Jeg har ombestemt meg. Det blir ikke sykling. Fra Oljeberget er det best å gå. I regnvær sklir jeg fort på de glatte brosteinene nedover forbi den jødiske gravlunden og ned til Kedrondalen. Det er liksom ikke å tenke på en gang å bruke sykkel. Det ville være galskap rett og slett. Så sykkelen får vente til jeg evt skal ut på noen lange sletter. Hvis slettene i det hele tatt finnes her da, for her går det opp og ned.Idag bestemte jeg meg for  en alenetur. Etter mye og mange inntrykk måtte tankene mine sorteres litt og da er det godt å baare vandre. Og her finner man alltid nye veier Idag ble det gjennom Kedrondalen. Kedrondalen er vel best kjent for sine store gamle graver. Det er tre spesielt store som synes godt. Dene ene påstås å være Kong Absolom sin. Når levde han mon tro?
Idag renoveres det i Kedrondalen . Her prøver man nå å få noe av områdene til å bli ryddet og satt i stand som et slags parkområde. Så her driver arbeidsfolk på for fullt. Området rundt Kedrondalen er en het politisk nøtt. Palestinerne har bygget på Israelsk jord sier den jødiske stemmen, og områdene har vært diskutert i de store politiske sammenkomstene sikkert flere enn en gang. 
Idag kom jeg på at jeg skulle telle trappetrinnene. Da jeg var kommet til hundre måtte jeg med dårlig hjerte og høy alder stoppe opp for å ta av meg ullgenseren ( og det er det ikke ofte jeg gjør i disse dagen). Jeg kom til trapp nr 157, men var da faktisk bare halveis opp mot Zionberget som ligger øverst i Gamlebyen. Men der sluttet trappene og der har jeg bymuren til høyre og Kedrondalen til venstre. Ved bymuren driver arkeologstudentene og graver frem store områder. Ruiner finnes jo over alt i bakkene her. Ned Kedrondalen på venstre side sier den palestinske stemmen at israelerne kaster jordmassene

Følger man veien videre oppover her passerer man "Møkkaporten"  Når jeg har passert toppen og så vidt begynner en ny nedoverbakke passerer jeg gravlunden hvor Oscar Schindler er gravlagt. 










Etter nedoverbakken er det en ny oppoverbakke og  og enda litt mere oppoverbakke. Da er jeg rett inn i King George Street, en stor gate som rett inn imot  sentrum. Lyst til å være med å gå tilbake til The Olive Mountain?

Dette er bare litt av det jeg har gjort idag. Begynte kl 08 med å følge ei palestinsk dame til CT. Hun hadde fått rekvisisjon av sin "fastlege", dro til sykehuset for undersøkelse, fikk med seg bildene på egen CD hjem og resultat skulle sendes til "fastlegen" om ca 1 uke.. Og her måtte hun vise sikkert resultat av at hun hadde negativ graviditets-test før de gjorde noen rtg. undersøkelse
Omtrent som det skulle vært i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar